Thursday, November 6, 2014

PCOS dan HKCC. Apa kaitannya???




Polycystic ovary´ atau PCO adalah suatu keadaan di mana kilang telur atau ovari yang terdapat pada seseorang wanita akan menjadi bengkak kerana benih-benih telur telah terperangkap di dalam ovari dan tidak dapat melakukan proses penetasan pada waktu subur. Dan apabila keadaan seperti ini berlaku, lama-kelamaan ovari akan membengkak dan menimbulkan pelbagai jenis masalah pada wanita tersebut.

Polycystic ovarian syndrome atau PCOS adalah satu keadaan penyakit system reproduksi dimana berlaku ketidakseimbangan hormon dalam badan yang memberi kesan terhadap kitaran haid dan ovulasi.

Ciri ovari yang dapat dilihat oleh doktor pakar sakit puan semasa pemeriksaan ´vaginal ultrasound´ akan mendapati kedua-dua belah ovari bengkak dan membesar hingga dua atau tiga kali ganda daripada saiz biasa. Kelihatan ovari itu seolah-olah mengandungi bintik-bintik hitam iaitu apa yang digelar ´honeycomb appearance´. Bintik-bintik hitam inilah sebenarnya telur atau benih wanita yang telah terperangkap.



Info PCOS:

■Dikatakan 6-10% wanita mengalami PCOS.
■Kajian menunjukkan 90% wanita yang mengalami haid tidak teratur mengalami PCOS dan 30% yang tidak mengalami haid langsung didapati mengidap PCOS.
■Punca PCOS masih belum diketahui sepenuhnya dan penyelidikan sedang dijalankan untuk mengetahui sebab ia terjadi.
■Antara tanda utama PCOS termasuklah tiada ovulasi, ovari yang bengkak yang mengandungi cyst-cyst kecil didalamnya dan berat badan yang berlebihan.
■PCOS terjadi kebanyakkan pada wanita pada usia 20-30 tidak mengira kaum dan budaya. Ia juga kerap terjadi dikalangan sanak saudara tetapi bukan penyakit keturunan.
■Ramai wanita mengalami gejala atau simtom yang berbeza diantara satu sama lain yang kadang-kadang membuatkan diagnosa secara klinikal menjadi sukar untuk dibuat.
■Ada juga yang mempunyai simtom yang terlalu ringan seperti jerawat kecil ada juga yang mempunyai simtom yang lebih teruk seperti tumbuh bulu berlebihan pada muka dan keguguran rambut.
■Untuk membuat diagnosa PCOS, wanita sekurang-kurangnya perlu mengalami sekurang-kurangnya 2 dari criteria berikut:

 ■Haid yang tidak teratur atau tiada ovulasi
■Tahap hormon androgen yang tinggi, atau
■Polycystic Ovari
■Diagnosa PCOS boleh dibuat dengan menjalani ujian darah LH/FSH pada hari kedua atau ketiga haid, ujian tahap testosterone dan imbasan ultrasound.

Wanita yang gemuk, pusingan haid tidak teratur dan terdapat rambut pada kaki, badan atau muka, maka mereka ini haruslah berwaspada kerana mungkin mengalami masalah kilang ovari bengkak atau ´polycystic ovary´. Peratus penyakit ini kian meningkat di kalangan wanita-wanita di Malaysia dan dianggarkan berada pada tahap yang agak membimbangkan kerana ia menjejaskan kesuburan dan keupayaan mereka untuk hamil dan melahirkan anak.

■PCOS memberikan wanita lebih risiko untuk mendapat masalah infertiliti disebabkan anovulasi, kencing manis, tekanan darah dan kolesterol yang tinggi, kegemukan dan masalah kanser rahim.



RAWATAN DIPERLUKAN
1. meningkatkan kesuburan kerana sebahagian besar daripada mereka berjumpa doktor dengan tujuan untuk mendapatkan anak dan kerana mereka mengalami ketidaksuburan ataupun kemandulan. 
2. membetulkan pusingan haid supaya jarak antara satu haid supaya jarak antara satu haid dengan yang lainnya lebih kerap ataupun normal iaitu 30 hari.

■PCOS adalah penyakit yang akan dialami seumur hidup dan setakat ini tiada ubat yang boleh mencegahnya. Jarang-jarang, ia hilang dengan sendirinya.
■Rawatan bergantung kepada samada wanita berhasrat untuk hamil atau tidak. Ubatan termasuklah pil hormon dan ubat subur

SUMBER DARI GOOGLE

Herba Dalam HKCC



Bagaimana HKCC Merawat PCOS??


Herba yang ada dalam HKCC yang bersifat phytoestrogen macam kacip fatimah dan manjakani adalah sangat penting di dalam membantu seimbangkan hormon individu. Ianya InshaAllah membantu dari segi menstabil dan melancarkan period seseorang.

kesan hormon yang stabil juga membantu pengurangan berat badan di mana sesetengah orang mengalami kegemukan disebabkan faktor hormon juga. InshaAllah bila hormon regular, selera individu juga menjadi regular. berat badan akan turun menjadikan berat badan ideal mengikut individu.

Phytoestrogen juga adalah sangat penting untuk membantu kesuburan.  herba-herba tersebut membantu merembeskan hormon estrogen sekaligus membantu mewujudkan kesuburan secara semulajadi.

Kesuburan secara semulajadi adalah sangat baik berbanding terpaksa mengamalkan ubat-ubatan seperti clomid / vitex dan lain-lain. 
selain dari tak perlu telan pahit-pahit... minum HKCC yang sedap ni pon InshaAllah membantu seimbangkan hormon individu selain meningkatkan peluang untuk hamil.


Antara testimoni mereka yang berjaya dengan izin-Nya. Alhamdulillah..





apa tu HKCC??
ini lah dia.

***HKCC the Crazy Coffee****

yang nak iktiar Hamil dengan cara semulajadi boleh try set KOPISUSU ya,
inshaAllah, rezeki Allah siapa tahu..

RM150 trial set untuk 10 hari. harga dah termasuk pos.



salah satu contoh kehamilan yang Allah izinkan..



boleh whatsapp / telegram ya!



peluang bisnes...

sape nak belajar bisnes kecil-kecilan boleh pm jugak.. inshaAllah aku sharekan apa yang termampu.

*peace*


No comments: